Apple og Android er to af de helt store konkurrenter, når det kommer til smartphones. Der er ikke mange på kloden, der ikke ejer enten det ene eller det andet mærke. Ofte er det dog sådan, at forbrugerne gerne er meget fastlåst på det ene mærke. De ville derfor føle det som bedrag, hvis du pludselig havde en telefon fra Apple, hvis de eksempelvis altid havde haft en Android eller omvendt. Det kan være en svær opgave at komme ind til disse forbrugere, da de føler et så stort troskab til enten Android eller Apple. Men Apple vil nu forsøge at lave om på dette. Firmaet vil forsøge at omvende de mange Android-brugere til at blive Apple-brugere. Men som nævnt, så kan det blive en utrolig svær opgave.
Mange forbrugere af Android føler godt og vel et næsten støtte tilhørsforhold end dem fra Android, så det skal blive spændende, om dette vil lykkes for Apple. De har i hvert fald lagt deres taktikker klar, og de passer utrolig godt til den digitale verden, så måske kan det blive en succes, og dermed vil Apple vil få endnu flere kunder, end de i forvejen har. Det er en stor guldgruppe, der ligger i Android-forbrugere.
Videoer skal overbevise
Apple har lavet en masse små videoer, som skal overbevise de mange Android-forbrugere. Det var umiddelbart meningen, at der i begyndelsen kun skulle have været tre videoer, men hvis man søger en smule på internettet, så finder man hurtigt rigtig mange af slagsen. Der er eksempelvis blevet lavet mange videoer omkring, hvor let det er at flytte sine data fra Android til Apple. Disse videoer kan eksempelvis ses på YouTube, hvor der er en video omkring, at du let kan flytte dine mange billeder fra den ene til den anden. Det er vigtig ting at understrege, for mange mennesker ville blive kede af, hvis de skulle miste alle deres billeder, fordi de valgte at skrifte fra det ene til det andet. Disse billeder har en stor affektionsværdi, så det giver rigtig fin mening, at forbrugerne har det sådan. Derfor rammer Apple formentlig bredt, når virksomheden gør det klart, at de sagtens kan få deres billeder med sig.
Flere videoer giver udtryk for bedre kvalitet
Der er et andet hovedtema for de mange videoer. Dette hovedtema omhandler, at Apple er eksempelvis hurtigere og mere glidende. Hermed forsøger Apple at fortælle modtagerne, at deres nuværende telefon ikke kan følge med Apples niveau, hvilket de visualisere, ved at lade en mand løbe langsomt over ved feltet med Android, hvor han derefter løber hurtigt i feltet med Apple. Det er dermed kortet ned til noget, som alle kan forstå. Målgruppen er ikke kun mennesker, der har forstand på den besværlige teknik, men det er i stedet den generelle forbruger af Android, som skal fange budskabet.
Dette giver god mening for Apple. Den generelle forbruger af Android er ikke manden eller kvinden, der er knivskarp på teknikken i en smartphone. Det er i stedet den helt almindelige forbruger, de får fat i med disse videoer. Dermed har de en utrolig bred målgruppe, som vil blive påvirket af videoerne, når de ser dem. De vil formentlig virke på en del, og de vil have videoerne i baghovedet, næste gang de skal ned og have ny telefon.
Vil opgaven lykkes for Apple?
Om opgaven vil lykkes for Apple må tiden vise. Der er muligvis mange forbrugere, der let vil kunne logikken i disse videoer og dermed vælger at skifte. På den anden side vil der også være forbrugere, der er ligeglade og er meget glade for deres Android-telefon. De vil formentlig slet ikke kunne genkende de problemer, som Apple forsøger at stille op omkring andre telefoner. De formentlig se deres telefon som hurtig og ganske glidende. Og her vil de formentlig også mene, at det jo stadig er lige så let at flytte deres mange data til en ny Android-telefon. Dermed kan dette argument muligvis gå lige forbi dem.
Hvis det lykkes for Apple, så vil det give dem en kæmpe bonus i bundlinjen. Det er derfor et mål, som man godt kan forstå, at virksomheden går efter. Det er et svært mål, eftersom deres største konkurrent netop er Android. Det vil sige, at de allerede har etableret en rigtig stor kreds af kunder, som er ganske tilfredse. Det ville lige så være svært for Android at kunne trække nogle Apple-forbrugere over på deres side. Det er dog efterhånden den bedste mulighed på markedet, da alle i verden efterhånden har enten en Android- eller Apple-telefon. Det er derfor her de skal hente nye forbrugere, derfor giver deres kampagne rigtig fin mening.